SEILBÅT PROSJEKTET

Samfunnsutvikling til øyene

Visjon

YWAM Solomons har envisjon om å bruke seilbåter for å nå ut til de mest øde og fattige øyene med praktisk hjelp gjennom samfunnsutvikling.

Første steg

Som et første steg inn i denne visjonen ønsker vi å kjøpe en seilbåt som en modell for hva som er mulig å bygge, til å lære oss å seile og vedlikeholde en slik båt, og som en inspirasjon til visjonen videre.

Du kan hjelpe!

Vil du være med å hjelpe folket på Salomonøyene gjennom innsatsen til YWAM Solomons? Vi er avhengige av donasjoner for å kunne gjøre dette prosjektet en realitet

BÅTEN

Båten vi skal kjøpe kommer fra James Wharram Designs og er et såkalt etnisk design. Det er en veldig enkel båt som er bygd av tre, epoxy og tauverk, noe som gjør den lett å vedlikeholde og reparere. Designet stammer faktisk fra Salomonøyene etter de tidlige Polynesiske sjøfarere, noe som vil appelere til lokalbefolkningen på øyene vi skal besøke.
Modell:
Bygd:
Lengde:
Bredde:
Bredde per skrog:
Vekt:
Lastekapasitet:
Dybde Tørr/Lastet:
Motor:
Sengeplasser:
Rigg:
Seilareal:
Wharram Tama Moana
2011
37'9" / 11.5 m
14'11" / 4.55 m
3'7" / 1.1 m
1.6 tonn
1.5 tonn
0.45 m / 0.60 m
Utenbords 9.9 hk
4
Sprit Sail
35.9 m2

Fremgang

Fase 1:

Innkjøp av båten

Innkjøpt: 1. September 2021

20,000 USD
0%

Siden begynnelsen av forhandlingene i Februar har selger gått ned i pris fra $32,000 til $20,000 USD, kun for vår organisasjon. De ønsker at båten skal tilbake til Salomonøyene og har tro på prosjektet vårt.

YWAM Solomons står for 10,000 USD, og vi i YWAM Solomon Support Norge skal stå for de resterende 10,000 USD for innkjøpet av båten.

Fase 2:

Utrusting for bruk

Deadline: Juni 2022

23,000 USD
0%

Båten har per i dag basic utrustning med bl.a. to Rocna anker, et sjøanker og lettbåt. Men den har ingen motor, og heller ingen elektronikk. 

Før båten seiles til Salomonøyene må vi å utruste den med moderne sikkerhetsutstyr og gjøre den klar for bruk. Andy Smith’s boatyard vil ta på seg store deler av dette.

Fase 2.1:

Kjøpe utenbords motor og bygge feste

$10,400
0%

Fase 2.2:

Forsterke kjølene til å lande båten på strand

$2,400
0%

Fase 2.3:

Elektronikk, sikkerhets-systemer og reservedeler

$6,000
0%

Fase 2.4:

Lagring, transport rigg og sjøsetting

$4,200
0%

Igangsatt: 2. November 2021

Igangsatt: 2. November 2021

Fase 3:

Seiling til Salomonøyene

Deadline: November 2022

10,000 USD
0%

Planen per i dag er å seile båten fra Filippinene til Salomonøyene med et crew fra YWAM, to fra Salomonøyene og to fra vesten.

Vi har et årlig værvindu fra November til Mars der vinden går i riktig retning. Vi sikter mot å komme oss avgårde i November, noe som gir slingringsmonn om uventede situasjoner oppstår.

Hvorfor akkurat denne båten?

  • Fra Salomonøyene

    Designet på denne båten er faktisk fra Salomonøyene, og dens hensikt var å gi tilbake til folket på Salomonøyene.

  • Enkelt design

    Et enkelt design er også mer sikkert. James Wharram har basert designet på Polynesiske metoder med et moderne touch.

  • Gjenkjennbart

    Seilekanoen har eksistert i tusener av år, og ved å komme i denne båten har vi automatisk bedre innpass i landsbyene.

  • Bærekraftig

    Ved å ha enkle materialer tilgjengelig lokalt, og ingen fancy hardware, slipper vi å importere deler for vedlikehold.

  • Enkel å reparere

    Båten består av tre, epoxy og tauverk. Ved å ha disse materialene tilgjengelig kan vi reparere alt på båten.

  • Multipliserbart

    Båten er ment å bygges selv og har gode instruksjoner. Vårt mål er å lære oss denne kunsten og lære det vekk til andre.

Galleri av seilbåten