Modell: Bygd: Lengde: Bredde: Bredde per skrog: Vekt: Lastekapasitet: Dybde Tørr/Lastet: Motor: Sengeplasser: Rigg: Seilareal: |
Wharram Tama Moana 2011 37'9" / 11.5 m 14'11" / 4.55 m 3'7" / 1.1 m 1.6 tonn 1.5 tonn 0.45 m / 0.60 m Utenbords 9.9 hk 4 Sprit Sail 35.9 m2 |
Siden begynnelsen av forhandlingene i Februar har selger gått ned i pris fra $32,000 til $20,000 USD, kun for vår organisasjon. De ønsker at båten skal tilbake til Salomonøyene og har tro på prosjektet vårt.
YWAM Solomons står for 10,000 USD, og vi i YWAM Solomon Support Norge skal stå for de resterende 10,000 USD for innkjøpet av båten.
Båten har per i dag basic utrustning med bl.a. to Rocna anker, et sjøanker og lettbåt. Men den har ingen motor, og heller ingen elektronikk.
Før båten seiles til Salomonøyene må vi å utruste den med moderne sikkerhetsutstyr og gjøre den klar for bruk. Andy Smith’s boatyard vil ta på seg store deler av dette.
Planen per i dag er å seile båten fra Filippinene til Salomonøyene med et crew fra YWAM, to fra Salomonøyene og to fra vesten.
Vi har et årlig værvindu fra November til Mars der vinden går i riktig retning. Vi sikter mot å komme oss avgårde i November, noe som gir slingringsmonn om uventede situasjoner oppstår.
Designet på denne båten er faktisk fra Salomonøyene, og dens hensikt var å gi tilbake til folket på Salomonøyene.
Et enkelt design er også mer sikkert. James Wharram har basert designet på Polynesiske metoder med et moderne touch.
Seilekanoen har eksistert i tusener av år, og ved å komme i denne båten har vi automatisk bedre innpass i landsbyene.
Ved å ha enkle materialer tilgjengelig lokalt, og ingen fancy hardware, slipper vi å importere deler for vedlikehold.
Båten består av tre, epoxy og tauverk. Ved å ha disse materialene tilgjengelig kan vi reparere alt på båten.
Båten er ment å bygges selv og har gode instruksjoner. Vårt mål er å lære oss denne kunsten og lære det vekk til andre.